כל מי שעוסק או מתכוון לעסוק בתחום ההייטק, ימצא עצמו "צולל" לתוך עולם מושגים חדש ורחב. בין המושגים שאתם עשויים להתעניין בהם בהקשר זה, נמצאים רשות החדשנות ו”קול קורא”. במה מדובר?
קול קורא – מה זה אומר?
רשות החדשנות היא גוף ממשלתי שמקדם חדשנות במדינה, באופן שיטתי ויזום. במסגרת פעילותה הרחבה, עליה נרחיב עוד מעט, היא מציגה מדי פעם גם מה שמכונה בשם "קול קורא". במסגרתו, הרשות מציגה בפני הציבור יוזמות שונות ופונה אליו, במטרה לקדם פניות מצידו ושיתופי פעולה שונים. מדובר בסוג פרסום רחב מאוד שדומה מעט למכרז, אבל בכל זאת שונה ממנו. באתר הרשות ניתן לראות תאריכים ומידע על קול קורא שהיא מציגה, מסוגים שונים. ממעבר על כך, תוכלו להתרשם מהגיוון הרחב בנושאים ומאופי הקול הקורא בכלל. למשל "קול קורא שני לקידום הטסת רב להב (רחפן)”. במה מדובר? חברות ישראליות שעוסקות בטכנולוגיות כלי טייס מאוישים ובלתי מאוישים, מוזמנות לבקש מענק, בתוכנית פיילוטים לניסוי והדגמה במרחב אווירי מנוהל, בתיאום עם גורמי ניהול התעבורה האווירית ברמה הארצית. זאת, במסגרת "מיזם הרחפנים הלאומי". דוגמה נוספת: הרשות בשיתוף מכון מחקר מוביל ביפן, מזמינים חברות לסבב נוסף של תוכנית אקסלרטור יוקרתית.
איך זה נראה?
עוד להמחשת העניין, זהו חלק מהמידע שאופייני לראות במסמך קול קורא:
- תנאים מקדימים – פירוט התנאים בהם אתם חייבים לעמוד בכדי לפנות.
- פרטי הליך הפניה – חלק אשר מסביר, כיצד לפנות לרשות עם תגובה לקול הקורא.
- תנאי קבלה – מכל הפונים שעומדים בקריטריונים לפנייה, כיצד ייבחרו הפונים שיקבלו לבסוף סיוע?
- אופן פרסום התוצאות – כיצד והיכן יוצגו תוצאות ההליך שבו עסק הקול הקורא? אם זה למשל מענק, כיצד תוכלו לדעת מי זכה בו לבסוף?
עוד על רשות החדשנות
רשות החדשנות מסייעת לקדם חדשנות טכנולוגית במדינה, במגוון רחב של דרכים. היא מציעה מענקים ליזמים עם רעיונות שונים בתחום זה וכן סיוע באמצעות מעבדות וחממות טכנולוגיות. חשוב לציין, שבחדשנות וטכנולוגיה אין הכוונה רק לחדשנות בהייטק. כדוגמה לכך אפשר להביא את עולם החקלאות. גם במסגרתו, רואים חדשנות טכנולוגית ברמות שונות – High tech וגם מה שניתן לכנות Low tech. מחד, ברמה של צנרת וטפטפות ומאידך, ברמה של מחשבי השקיה וכדומה. רשות החדשנות מסייעת ליזמים לעשות את צעדיהם הראשונים וגם להמשיך, עם הפיכת הרעיון למוצר עסקי רווחי. כל השלבים האלה, הם למעשה שלבים רגישים ואפילו קריטיים. אין זה פשוט כלל וכלל, גם לפתח רעיון חדשני וגם להקים עסק מצליח. כל אחת מהשניים בפני עצמו, מאתגר למדי. לא כל שכן ביחד! לאחר שיוזמות כאלה מצליחות, רשות החדשנות מקבלת מהיזמים בחזרה, תמלוגים מהכנסותיהם. היזמים עשויים להגיע מרקע מסוגים רבים ושונים, כולל מהתעשייה או מהאקדמיה. כמו כן, הסיוע ליוזמות עשוי לדרוש שיתוף פעולה עם מגוון גורמים. כל זאת, מתבטא גם במסגרת פרסומי הקול הקורא, שעשויים להתייחס למגוון רחב של גורמים.
שיתוף פעולה כמפתח
הקול הקורא הוא למעשה אמצעי של קידום שיתוף פעולה. היבט זה, חשוב ביותר בפיתוח יוזמות חדשות. מדוע? כאשר יש לכם רעיון טבע הדברים הוא כזה שאתם נכנסים אל הלא נודע. פעמים רבות, ליזמים חסרים תקציבים, ניסיון וידע מתאים, אמצעים שונים שדרושים לקידום הרעיון ועוד.
לסיכום
לכל מי שעוסק ביזמות, כדאי לעקוב אחר הקול הקורא שרשות החדשנות מפרסמת מדי פעם. מי יודע, אולי משם תיפתח עבורכם ההזדמנות הגדולה.