05/19/2024 22:52

איך OCD יכול להשפיע עלינו במקום העבודה שלנו?

אם שמעתם על הפרעה טורדנית כפייתית, או בשמה המוכר יותר OCD, סביר להניח שזה בזכות המודעות ההולכת וגוברת להפרעה ולהשפעתה על התפקוד היומיומי של הסובלים ממנה. בין היתר, ההפרעה עשויה לפגוע בתפקוד התקין של מועסקים במקום עבודתם ולהוות אתגר ממשי בכל הקשור במימוש הפוטנציאל של הקריירה המקצועית שלהם. אז באילו אופנים יכול ה-OCD להשפיע עלינו במקום העבודה שלנו, וכיצד ניתן להתמודד עם זה? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

מה זה OCD?

ראשי התיבות של OCD הם Obsessive Compulsive Disorder, כלומר – הפרעה טורדנית כפייתית. הפרעה זו עלולה לגרום למצוקה נפשית עמוקה בחייהם של הסובלים ממנה, והיא בדרך כלל מתאפיינת במחשבות טורדניות ואובססיביות המביאות לדפוסי פעולה כפייתיים. להפרעה יש מרכיב של ביצוע פעולות טקסיות שהאדם מבצע באופן חוזר ונשנה במטרה להפיג את המחשבות האובססיביות. מיליוני אנשים מרחבי העולם סובלים מההפרעה והיא נחשבת לאחת ממחלות הנפש השכיחות ביותר בארצות המערב. כדי להעמיק בתסמיני המחלה, תוכלו לקרוא מידע על OCD באתר חיבורים, האתר הרשמי של המכון הישראלי לטיפול בחרדה בהובלתם של פסיכולוגים ישראלים בולטים ומובילים בתחומם.

כיצד ה-OCD עשוי להשליך על התפקוד שלנו בעבודה?

כדי להבין כיצד ה-OCD עלול לפגוע בתפקוד שלנו בעבודה, כדאי להבין קודם את תסמיני ההפרעה. כאמור, מדובר בהפרעה שגורמת לאנשים לחוות מחשבות טורדניות, וכדי להיפטר ממחשבות אלו הם קובעים לעצמם טקסים שנועדו להפחית את התחושות הלא-נעימות שגורמות המחשבות הטורדניות. מכיוון שהמחשבות חוזרות ונשנות, ביצוע הטקסים מביא להקלה זמנית בלבד, ולפיכך הפרעת OCD עלולה לשבש את איכות חייהם של הסובלים ממנה בכל המישורים.

 

 

אחד המישורים הבולטים בהם פוגעת ההפרעה הוא כמובן המישור התעסוקתי. החשיבה האובססיבית וביצוע הטקסים יכולים לגזול ממתמודדי OCD זמן רב ויקר, וכתוצאה מכך הם עלולים להיות פחות פרודוקטיביים במקום עבודתם. גם אם המתמודדים משתדלים להימנע מביצוע הטקסים, המחשבות האובססיביות יוצרות לחץ וחרדה המונעת מהם להתרכז בעבודה השוטפת. כאשר הסימפטומים חמורים והמחשבות הטורדניות מגיעות בטווחי זמן קרובים, המתמודדים עלולים לחוות קושי בשמירה על מקום עבודתם או בקידום הקריירה המקצועית שלהם.

איזה טיפול עשוי לעזור?

מחקרים רבים התבצעו במטרה למצוא טיפול יעיל ואפקטיבי להפרעה טורדנית כפייתית, ונמצא כי הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הידוע גם בשם CBT. במהלך הטיפול ינסה הגורם המטפל ללמוד את המטופל, בעיקר על ידי למידה של האופן שבו ההפרעה מתבטאת אצלו: מהן המחשבות האובססיביות שתוקפות אותו, מדוע הן מעוררות חרדה ומה המטופל עושה כדי להתמודד איתן. לאחר מכן, בשיתוף פעולה מלא עם המטופל, עובדים באופן מתון והדרגתי על מניעת תגובה, ובמילים אחרות – מיגור ההתנהגות הכפייתית עד שהיא פוסקת באופן מוחלט. בשורה התחתונה, הטיפול מאפשר למטופל להתמודד עם המחשבות הטורדניות מבלי להשתמש בהתנהגות קומפולסיבית.

סיכום

לסיכום, הפרעה טורדנית כפייתית היא הפרעה נפשית נפוצה יחסית ועל כן חשוב להכיר אותה. אף על פי שהיא עלולה לפגוע מאוד באורח החיים התקין של הסובלים ממנה, טיפול נכון ומקצועי על ידי גורם מטפל מוסמך עשוי להביא לשיפור בתסמיני ההפרעה ובאופן ההתמודדות עמם.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

עוד מאמרים בנושא

דברו איתנו על טכנולוגיה!

הפקת מימן בטכניון

נגישות